Ako vybrať najlepšie pedále na bicykel?

Pedále sú určite jednou z najdôležitejších častí bicykla. Výber tých správnych pedálov je kľúčový, platformové pedále skombinované s tretrami určenými na nášľapné pedále by totiž nebol úplný pôžitok. Je dôležité vedieť, do akého odvetvia cyklistiky zapadáš a podľa toho si ľahko vyberieš správny typ pedálov a k nim aj vhodnú obuv. Pozrieme sa teda na druhy pedálov, aké si vlastne vybrať a aké tretry s nimi skombinovať.

PLATFORMOVÉ PEDÁLE

Platformové pedále, flat pedále, sú určite najpoužívanejší typ pedálov, aj keď to tak na prvý pohľad asi nevyzerá. Používajú sa na klasických horských bicykloch a mestských bicykloch, aj keď pri týchto typoch bicyklov sú často namontované platformové pedále bez pinov, teda klasické pedále. Tiež sú obľúbené na dirtových, BMX a freeride-ových bicykloch kvôli výhode rýchleho ,,vystúpenia“ z biku.

Tvoria platformu pre nohu, takže je možné na nich len stáť a nedržia nohu úplne pevne na pedáli. Sú teda vhodné pre ľudí, ktorí nosia najradšej skate-ové topánky alebo napríklad Ride Concepts MTB topánky a podobné. Vyrábajú sa z rôznych materiálov ako je hliník, nylon alebo plast.

Piny sa dajú z určitých typov platformových pedálov vybrať a vymeniť, vedia sa často pri používaní ohnúť alebo časom zošúchať. Ale záleží na značke a kvalite samotných pedálov.

NÁŠĽAPNÉ PEDÁLE

Nášľapné pedále sa využívajú pri disciplínach ako XC, zjazd, cestné bicyklovanie, enduro a cross-country. Ich výhodou je určite zapínací systém a teda to, že držia nohu na pedáli pevnejšie ako platformy. Je to vďaka mechanizmu, ktorý drží po zacvaknutí kufru (kovová časť na tretre) do pedálu pevne až kým sa rozhodneš sa vycvaknúť. Vycvaknutie sa väčšinou funguje tak, že zatlačíš na pätu alebo zadnú stranu pedálu tretrou. Dnes ale existujú mechanizmy ktoré sú aj magnetické, takže používanie je o niečo jednoduchšie, ale nie je to žiadna atómová veda. Je rozdiel aj medzi MTB nášľapnými pedálmi a cestnými nášľapnými pedálmi, je to len v type úchytu tretry o pedál. Na MTB a zjazd sa tiež využívajú mohutnejšie a pevnejšie tretry, takže pedále tomu musia byť prispôsobené.

KOMBINOVANÉ PEDÁLE

Kombinované pedále sú strednou cestou, ak si nevieš vybrať medzi nášľapnými a platformovými pedálmi.

Zväčša majú v strednej časti systém na zacvaknutie tretry a po bokoch oporné platformy s pinmi alebo aj bez nich. Dajú sa skvelo využiť napríklad na endure, keď sa pri náročnejšom úseku vycvakneš a musíš okamžite reagovať, nemusíš tak riešiť zacvaknutie, keďže ťa pedál podrží vďaka pinom alebo drážkam po bokoch. Tretry sa dajú použiť v podstate tie isté ako pri klasických nášľapných pedáloch, ale dajú sa využiť aj klasické tenisky, nebudú ti však držať úplne pevne na pedáli.

VÝBER PEDÁLOV

Väčšinou si začiatočníci volia najprv platformy a časom prejdú na nášľapné pedále, pokiaľ sa jedná napríklad o cestný bicykel. Naučiť sa jazdiť na nášľapných pedáloch môže byť pre väčšinu náročné.

Obzvlášť pri vycvakávaní sa z nášľapných pedálov často veľa ľudí padá aj s bicyklom na zem.

Platformy sú preto o dosť jednoduchšie na používanie pre začiatočníkov. Pokiaľ si pokročilý cyklista, nebude ti robiť problém prejsť na nášľapné pedále z platforiem. Potom si môžeš vyberať na akých chceš daný deň jazdiť podľa toho či ideš trénovať kondičku na pumptrack alebo na cesťák.

VÝBER PODĽA DISCIPLÍNY

Ako bolo vyššie spomenuté, na XC, cestný bicykel ale aj zjazd či enduro sú ideálne nášľapné pedále. Vieš vďaka nim dosiahnuť výrazné zrýchlenie ktoré vie byť hlavne pri pretekoch kľúčové. Pokiaľ jazdíš BMX, freeride alebo slopestyle či pumptrack, je vhodnejšie ísť do platforiem.

Ale samozrejme je to aj o osobnej preferencii, niektorým sa môže jazdiť dobre freeride s nášľapnými pedálmi a inému sa tak môže jazdiť zle. Toto sú však štandardy podľa ktorých si vyberá pedále väčšina jazdcov daných kategórií cyklistiky.

TVAR PEDÁLOV

Pri platformách môže byť pre mnohých rozhodujúce aj rozloženie a počet pinov, tŕňov, na pedáli. Pohybujú sa od 10 do približne 20 pinov na jednej strane. Každá značka a typ pedálu má svoj tvar a aj počet a rozloženie pinov. Takisto tvar môže byť pre mnohých veľmi dôležitý. Je to tak isto ako pri pinoch, každá značka a typ má svoj tvar pedálu. Najviac záleží asi na tom, čo sa komu viac páči a na čom mu noha sedí lepšie. Je to teda skôr estetická záležitosť, keďže 90% pedálov bez ohľadu na tvar ti nohu dokonalo podrží.

VÁHA

Pokiaľ si jeden/jedna z tých, ktorý je gramár a počítaš každý gram na svojom bicykli, tak pre teba váha pedálu bude dosť dôležitá. Väčšinou je váha jedného pedálu alebo celého páru napísaná na stránke či balení, nemal by teda byť problém si porovnať tvojich favoritov a vybrať najľahšiu variantu.

V tom prípade si väčšina volí práve hliníkové pedále, sú pomerne ľahké a nie až tak drahé. Pokiaľ ale nemáš problém si priplatiť viac, nájdeš aj karbónové pedále ktoré môžu mať hmotnosť 155g kus. Tam je ale cena nastavená o dosť vyššie. Treba teda rátať s tým, že čím je nižšia váha pedálov, tým je vyššia cena.

TRETRY

Veľmi dôležitá súčasť pedálov sú aj tretry. Tretry sa používajú pri nášľapných pedáloch. Existujú štyri hlavné druhy tretier a to cestné tretry, MTB tretry, cykloturistické tretry a špeciálne zimné tretry.

CESTNÉ TRETRY

Cestné tretry sú vhodné, pokiaľ chceš dosiahnuť čo najvyššiu rýchlosť a výkonnosť na dlhých výjazdoch. Väčšinou bývajú cestné tretry špeciálne tvarované kvôli čo najmenšiemu odporu vzduchu. Takisto sú často vyrábané z karbónu – či už len spevnená tuhá podrážka alebo celá topánka. Dnes sa najčastejšie vyrábajú s jednoduchým BOA systémom zapínania, suchým zipsom alebo klasickými šnúrkami. Sú veľmi ľahké a pomerne pohodlné, určite to však nie je topánka na chodenie aj keď sa dá v nej kúsok prejsť aj pešo.

MTB TRETRY

MTB tretry majú spevnenú podrážku, špičku a pätu topánky. Sú poznateľne mohutnejšie ako cestné tretry. Dá sa v nich relatívne pohodlne chodiť vďaka terénnejšej podrážke. Sú obľúbené medzi DH-čkármi a endurákmi. Pri nich sa naozaj nemusíš báť stretnutia sa s kameňmi alebo koreňmi. Šijú sa z hrubších materiálov ktoré bývajú odolnejšie voči vode, prachu a hline.