Ako vybrať plášte na bicykel - (ideálna šírka a rozmery)

Bicyklové plášte sú jediný komponent bicykla, ktorým sa pri jazde na bicykli dotýkame terénu. Tým pádom sú plášte kritickým komponent, ktorý zabezpečuje jazdné vlastnosti ale aj napriek tomu je ich výber často podceňovanou záležitosťou. Avšak práve vhodným výberom pláštov vieme podstatne zlepšiť jazdné vlastnosti bicykla. Netreba hneď siahať po novej vidlici, tlmiči a iných drahých komponentoch. Dalo by sa povedať, že kúpa kvalitných plášťov určených pre ten Váš štýl jazdy môže priniesť za málo peňazí veľa muziky. Na trhu existuje pre každý typ jazdy, terénu  a priemeru kolies je na trhu dostupných množstvo rôznych šírok, dezénov, typov zmesi, prípadne si môžete vybrať medzi klasickými plášťami a „bezdušákmi“.

Plášte s dušou alebo bez duše

Každý z Vás už určite zažil situáciu, keď si to valí po obľúbenom traili, užíva si jazdu a zrazu zábavu prekazí defekt. V lepšom prípade nasleduje dosť nepríjemná oprava, resp. výmena duše v horšom prípade cesta domov po svojich :).Tento problém odpadá použitím bezdušových plášťov, ktoré sú v dnešnej dobe veľmi populárne a to najmä faktu, že pri ich používaní je značne znížené riziko defektu. Navyše sa dá jazdiť nižší tlak v pneumatikách, čo výrazne zvyšuje stabilitu, trakciu a v neposlednom rade aj pohodliejazdy. Také správne podhustené zadné koleso vie výrazne stlmiť nerovnosti v teréne ako korene a kamene aj keď jazdíte na hardtaili. Na druhej strane však je montáž a demontáž „bezdušákov“ technicky náročnejšia a podstatne špinavšia záležitosť, pretože sa do plášťu pri montáži nalieva špeciálne mlieko, ktoré po nafúkaní zabráni vyfučaniu gumy. Práve z tohto dôvodu majú aj klasické plášte s dušami stále množstvo fanúšikov.

Výhody a nevýhody bezdušových plášťov

Bezdušové plášte

+ menšie riziko defektov

+ možnosť voziť nižší tlak, lepšie tlmenie nerovností

- vyššia cena

- komplikovanejšia montáž/demontáž

Klasické plášte

+ jednoduchšia manipulácia

+ nižšia cena

- viac defektov

- nižšie pohodlie

V prípade použitia bezdušového plášťa je podrebné použiť príslušenstvo pre bezdušový systém

Enduro, Freeride a Downhill plášte

Plášte na Enduro, Freeride a Downhill sa vyznačujú najmä použitím širších plášťov s výrazným dezénom, keďže v týchto disciplínach ide najmä o jazdu z kopca, dropy, skoky, kamene, korene atď., a preto treba, ktoré Vás podržia. Šírka plášťov sa zvyčajne pohybuje od 2,3 do 2,7 palca, univerzálnym štandardom, ktorým nič nepokazíte je 2,5 palca. Dôležitým parametrom je tiež tvrdosť použitej zmesi. Plášte s mäkkou zmesou majú lepšie jazdné vlastnosti, ale výrazne nižšiu trvanlivosť. Pri jazde po asfalte sa opotrebujú veľmi rýchlo, preto na bežné jazdenie sú lepšie plášte s tvrdšou zmesou a plášte s mäkšou zmesou je dobré si nechať na závody, prípadne jazdu v bikeparku. Hrúbku dezénu je dobré zvoliť podľa typu terénu. Ideálne je mať jedny plášte s univerzálnym dezénom na suchší terén a jedny s výraznejším vzorkom do blata a mokrého terénu.

Na enduro a downhil sa väčšinou používajú 27,5" kolesá ale čoraz častejšie aj 29" kolesá a teda vyberáme napríklad z týcho 27,5" plášťov:

Trail a cross-country plášte

Trailové a cross-country jazdenie nie je iba o jazdení z kopca, ale aj o výšlapoch a jazdení po rovine. V dnešnej dobe sa však aj v týchto disciplínach dostávajú do popredia širšie plášte. Napríklad vo svetovom pohári v cross-country sa už teraz používajú väčšinou 2,3 palcové plášte.

Trailové biky sú nová kategória patriaca medzi enduro a cross-country. Tieto bicykle sú geometriou určené na technické zjazdy a dása s nimi aj skákať ale aj výšlapy sú s nimi v porovnaní s enduro a freeridovými bikami podstatne jednoduchšie. V Kanade si týpci dávajú aj na takýchto bikoch také bomby, na ktoré sa kedysi používali iba hardcore freeridové biky. Cross-country je medzi freeridermi a zjazdármi vnímané iba ako jazda do kopca, ale použitím širších a agresívnejších pláštov však viete docieliť aj stabilnejšie správanie v zjazdoch. Veď aj závodné trate už dnes obsahujú aj skoky a klopenky.

V kategórii trail cross-country sa aj dnes ešte stále používajú hardtaili bez zadného odpruženia, ktorých výhodou je najmä nižsia cena. Ale aj napriek tomu tieto bicykle s progresívnejšou geometriou zvládnu aj relatívne tažký terén a používajú sa na nich hrubšie plášte s hrúbkou až 2,5 palca. Mäkšia zmes vie tiež pridať istotu v tažkom teréne.

Na trail a cross country sa väčšinou používajú 29" kolesá a teda aj plášte vyberáme 29":